معرفی و تاریخچه کتابخانه
معرفی و اهداف کتابخانه مرکز آموزشی، درمانی قلب و عروق شهید مدنی تبریز
 
تاریخچه:                                 
                                                
مرکز آموزشی، درمانی قلب و عروق شهید مدنی تبریز در سال 1348هجری شمسی با تلاش و همت پروفسور عباسقلی دانشور، پدر جراحی نوین قلب ایران، در بخشی كوچك و با تعداد معدودی تخت شروع به فعالیت نمود . این مرکزکه قدمت آن به حدود 50 سال میرسد، هم اکنون بعنوان بزرگترین مرکز آموزشی، درمانی و تحقیقاتی قلب و عروق شمال غرب کشور ، خدمات تشخیصی و درمانی تخصصی و فوق تخصصی را به مراجعین و بیمارانی از استانها و حتی کشورهای همجوار ارائه می دهد. آموزش دانشجو در رشته های مختلف پزشکی و پیراپزشکی، تربیت دستیار تخصصی و فوق تخصصی در رشته های داخلی قلب و جراحی قلب و انجام پژوهشهای مختلف از فعالیتهای عمده مرکز به شمار می روند. کتابخانه مرکز هم در راستای اهداف آموزشی این مرکز از همان ابتداء تأسیس بطور مستمر در جهت افزایش منابع و ایجاد امکانات و تجهیزات، فعالیت می کند.
 
مقدمه:                   
                                                                                                                                                                     
ظهور تحولات متعدد در عصر حاضر از جمله: مدیریت دانش محور، پیشتازی در فعالیت‌ها، توسعه فضای رقابتی وسیع و بی مرز در دسترسی سریع و آسان به منابع آموزشی، درمانی... این ضرورت را اجتناب ناپذیر می‌سازد که در دیدگاه سنتی خود به آموزش و اطلاع رسانی تحول ایجاد کنیم. جوامعی که قادر به شناخت و مدیریت بهینه دانش باشند می‌توانند فرصت‌های نابی را برای خویشتن رقم بزنند. در همین راستا، نقش کتابخانه‌ها به عنوان یکی از زیرساخت‌های جامعه اطلاعاتی و سیستم خود آموزی سواد اطلاعاتی پررنگ‌تر از گذشته شده است و دستیابی به جامعه اطلاعاتی فعال و موثر، بدون توجه به کتابخانه‌ها امکان پذیر نخواهد بود.

اهداف کلی:        
                                                                                                                                                               
هدف اصلی کتابخانه کمک به ارتقاء سطح کیفی آموزش، پژوهش و درمان در مرکز از طریق تأمین منابع اطلاعاتی چاپی و الکترونیکی، نوآوری جهت رسیدن به بهترین شیوه های ارائه ی خدمات و گسترش خدمات علمی و پژوهشی کتابخانه ای و فراهم نمودن محیطی مناسب جهت استفاده از این منابع در راستای آموزش و پژوهش در کوتاهترین زمان و مفیدترین شرایط ممکن است.

اهداف اختصاصی:      
                                                                                                                                                            
-    اختصاص بودجه کافی جهت برنامه ریزی متناسب برای تهیه منابع مورد نیاز.                                                                                     
-    ایجاد سیستم کنترل منابع از قبیل دوربین، گیت های مغناطیسی جهت کنترل ورود و خروج منابع.                                                      
-    تهیه UPS بعلت قطعی متناوب برق.                                                                                                                           
-   استقلال وگسترش بخش اطلاع رسانی پزشکی و افزایش تجهیزات مورد نیاز جهت سرویس دهی منابع الکترونیکی.                                
-   گسترش فضای مجلات الکترونیکی با تهیه سیستم های رایانه ای بیشتر.                                                                                         
-   تعویض کفپوش های کتابخانه، با توجه به استهلاک کفپوش راهرو، مخزن و سالن مطالعه.                                                             
-   بمنظور ایجاد فضای متنوع و نشاط آور برای مطالعه کنندگان، نصب انواع پوستر و تابلوهای مناظر طبیعی در سالن مطالعه مورد هدف میباشد.

 برنامه استراتژیک کتابخانه:
  1. تلاش در ارتقاء بهره وری، کارایی، توانایی ایده پردازی و نوآوری.
  2. برنامه ریزی درجهت غنی سازی مجموعه منابع کتابخانه.
  3. یکپارچه‌ سازی و ساماندهی منابع (مکتوب و غیر مکتوب) نرم‌افزار جامع یکپارچه کتابخانه، مرکز اسناد و آرشیو دیجیتال آذرسا.
  4. ایجاد و ارتقاء سامانه . E-book
  5. بازنگری اهداف و برنامه ها و فعالیت‌های کتابخانه در راستای اهداف راهبردی دانشگاه.
  6. صرفه جویی در وقت کاربران کتابخانه به عنوان یک ارزش و معیار پیشرفت در خدمات کتابخانه.
  7. ارتقاء سیستم ها به طور مداوم همگام با پیشرفت های تکنولوژی و فن آوری های نوین در جهت ارائه خدمات بهینه.
 
چشم انداز:

این کتابخانه بنا به رسالت ذاتی خود وظیفه دارد نسبت به شناسایی و تأمین نیازهای اساتید، دانشجویان و سایر کاربران تحت پوشش خود و ارتقاء سطح آموزشی و پژوهشی دانشگاه، تلاش نموده و از طریق توسعه و استاندارد سازی خدمات و امکانات خود، بستر و محیط مناسب را برای کاربران فراهم آورد. لذا کتابخانه  این مرکز مصمم است  با تعالی امکانات و خدمات خود و ایجاد محیطی مناسب، ضمن توسعه خدمات به کاربران و سایر ذینفعان و جلب رضایت آنان، روند بهبود مستمر خدمات و امکانات کتابخانه را تحقق بخشیده و به عنوان غنی ترین و فعال ترین کتابخانه در حوزه قلب و عروق مطرح گردد و نسبت به تأمین منابع و اطلاعات مورد نیاز مراجعین به طور مؤثر و سازنده اقدام نماید.

معرفی جامعه استفاده کننده: 

 - اعضای محترم هیئت علمی گروههای مستقر در بیمارستان (اعم جراحان قلب و عروق، اساتید داخلی قلب و عروق، اساتید بیهوشی)
 - رزیدنت ها و فلوشیپ های گروههای آموزشی در بیمارستان (رزیدنتهای داخلی قلب، فلوشیپهای اینترونشنال، اکو کاردیوگرافی،   
   الکتروفیزیولوژی، قلب کودکان)
 - دانشجویان پزشکی درمقطع اینترنی و اکسترنی مستقر در بیمارستان
 - پژوهشگران، پرستاران و همکاران محترم بخشهای مختلف مرکز

فعالیت ها:
                                                                                                                                                                                                          
  1. گردآوری ، نگهداری ، سازماندهی و در دسترس قرار دادن کلیه منابع اطلاعاتی اعم از چاپی و الکترونیکی برای استفاده در امور آموزشی و مراجعان کتابخانه.
  2. آموزش کاربران شامل: اعضای هیئت علمی، فلوشیب ها، دستیاران تخصصی، اینترن، …. جهت جستجو در پایگاهها و بانکهای اطلاعاتی پزشکی.
  3. نظر خواهی مستقیم از اساتید، دستیاران  و دانشجویان در مورد انتخاب سالیانه کتب و مجلات اعم از منابع چاپی و الکترونیکی.
  4. ارائه خدمات قرائتخانه به کاربران تا ساعت 24 (حتی روزهای جمعه و تعطیلات رسمی).
  5. سرویس دهی و راهنمایی و پاسخگویی به پرسش های تخصصی و راهنمایی مراجعان جهت استفاده صحیح از منابع.
  6. ارائه طرح  خدمات SDI (Selective Dissemination of Information)  یا (اشاعه  اطلاعات  گزينشی  در سطح  اعضاء محترم  هيئت  علمی مرکز).
  7. جستجوی منابع اطلاعاتی (چاپی و الکترونیکی) و سرویس دهی به کاربران.
  8. وجود شبکه اینترنتی بصورت Wireless (وایرلس) در تمامی بخشهای کتابخانه بصورت شبانه روزی.
  9. ارائه خدمات تحویل مدرک از طریق پست الکترونیک، شبکه های اجتماعی، پرینت و ارائه فایل الکترونیکی روی محمل های اطلاعاتی: CD,DVD و Memory Flash .
  10. تامین منابع علمی خارج از دسترس از طریق خدمات تحویل مدرک.                                                                                                                
  11. برقراری ارتباط پیوسته با کاربران کتابخانه جهت ارتقای سطح دسترسی به منابع مورد نیاز .              
 
تجهیزات و امکانات:       
                                                                                                                                                                       

- مساحت کل کتابخانه 400 متر مربع میباشد
-  پنج دستگاه رایانه متصل به اینترنت.                                                                                                                                     
-  چهار دستگاه تبلت متصل به اینترنت.    
-  یک دستگاه زیراکس، جهت تکثیر مقالات اساتید و هیئت علمی، رزیدنتها و سایر مراجعین.            
-  سالن مطالعه (شامل بخش مختص دستیاران با ظرفیت 11 نفر و بخش عمومی 11 نفر).                                                                                             
-   مخزن کتابخانه همراه با سالن مطالعه مخصوص مطالعات منابع رفرانس و مجلات و منابع کتابخانه
-   قسمت اداری کتابخانه.
 
 
تعداد بازدید : 9164
 

نظرسنجی