معرفی و اهداف کتابخانه مرکز آموزشی، درمانی قلب و عروق شهید مدنی تبریز
تاریخچه:
مرکز آموزشی، درمانی قلب و عروق شهید مدنی تبریز در سال 1348هجری شمسی با تلاش و همت پروفسور عباسقلی دانشور، پدر جراحی نوین قلب ایران، در بخشی كوچك و با تعداد معدودی تخت شروع به فعالیت نمود . این مرکزکه قدمت آن به حدود 50 سال میرسد، هم اکنون بعنوان بزرگترین مرکز آموزشی، درمانی و تحقیقاتی قلب و عروق شمال غرب کشور ، خدمات تشخیصی و درمانی تخصصی و فوق تخصصی را به مراجعین و بیمارانی از استانها و حتی کشورهای همجوار ارائه می دهد. آموزش دانشجو در رشته های مختلف پزشکی و پیراپزشکی، تربیت دستیار تخصصی و فوق تخصصی در رشته های داخلی قلب و جراحی قلب و انجام پژوهشهای مختلف از فعالیتهای عمده مرکز به شمار می روند. کتابخانه مرکز هم در راستای اهداف آموزشی این مرکز از همان ابتداء تأسیس بطور مستمر در جهت افزایش منابع و ایجاد امکانات و تجهیزات، فعالیت می کند.
مقدمه:
ظهور تحولات متعدد در عصر حاضر از جمله: مدیریت دانش محور، پیشتازی در فعالیتها، توسعه فضای رقابتی وسیع و بی مرز در دسترسی سریع و آسان به منابع آموزشی، درمانی... این ضرورت را اجتناب ناپذیر میسازد که در دیدگاه سنتی خود به آموزش و اطلاع رسانی تحول ایجاد کنیم. جوامعی که قادر به شناخت و مدیریت بهینه دانش باشند میتوانند فرصتهای نابی را برای خویشتن رقم بزنند. در همین راستا، نقش کتابخانهها به عنوان یکی از زیرساختهای جامعه اطلاعاتی و سیستم خود آموزی سواد اطلاعاتی پررنگتر از گذشته شده است و دستیابی به جامعه اطلاعاتی فعال و موثر، بدون توجه به کتابخانهها امکان پذیر نخواهد بود.
اهداف کلی:
هدف اصلی کتابخانه کمک به ارتقاء سطح کیفی آموزش، پژوهش و درمان در مرکز از طریق تأمین منابع اطلاعاتی چاپی و الکترونیکی، نوآوری جهت رسیدن به بهترین شیوه های ارائه ی خدمات و گسترش خدمات علمی و پژوهشی کتابخانه ای و فراهم نمودن محیطی مناسب جهت استفاده از این منابع در راستای آموزش و پژوهش در کوتاهترین زمان و مفیدترین شرایط ممکن است.
اهداف اختصاصی:
- اختصاص بودجه کافی جهت برنامه ریزی متناسب برای تهیه منابع مورد نیاز.
- ایجاد سیستم کنترل منابع از قبیل دوربین، گیت های مغناطیسی جهت کنترل ورود و خروج منابع.
- تهیه UPS بعلت قطعی متناوب برق.
- استقلال وگسترش بخش اطلاع رسانی پزشکی و افزایش تجهیزات مورد نیاز جهت سرویس دهی منابع الکترونیکی.
- گسترش فضای مجلات الکترونیکی با تهیه سیستم های رایانه ای بیشتر.
- تعویض کفپوش های کتابخانه، با توجه به استهلاک کفپوش راهرو، مخزن و سالن مطالعه.
- بمنظور ایجاد فضای متنوع و نشاط آور برای مطالعه کنندگان، نصب انواع پوستر و تابلوهای مناظر طبیعی در سالن مطالعه مورد هدف میباشد.
برنامه استراتژیک کتابخانه:
- تلاش در ارتقاء بهره وری، کارایی، توانایی ایده پردازی و نوآوری.
- برنامه ریزی درجهت غنی سازی مجموعه منابع کتابخانه.
- یکپارچه سازی و ساماندهی منابع (مکتوب و غیر مکتوب) نرمافزار جامع یکپارچه کتابخانه، مرکز اسناد و آرشیو دیجیتال آذرسا.
- ایجاد و ارتقاء سامانه . E-book
- بازنگری اهداف و برنامه ها و فعالیتهای کتابخانه در راستای اهداف راهبردی دانشگاه.
- صرفه جویی در وقت کاربران کتابخانه به عنوان یک ارزش و معیار پیشرفت در خدمات کتابخانه.
- ارتقاء سیستم ها به طور مداوم همگام با پیشرفت های تکنولوژی و فن آوری های نوین در جهت ارائه خدمات بهینه.
چشم انداز:
این کتابخانه بنا به رسالت ذاتی خود وظیفه دارد نسبت به شناسایی و تأمین نیازهای اساتید، دانشجویان و سایر کاربران تحت پوشش خود و ارتقاء سطح آموزشی و پژوهشی دانشگاه، تلاش نموده و از طریق توسعه و استاندارد سازی خدمات و امکانات خود، بستر و محیط مناسب را برای کاربران فراهم آورد. لذا کتابخانه این مرکز مصمم است با تعالی امکانات و خدمات خود و ایجاد محیطی مناسب، ضمن توسعه خدمات به کاربران و سایر ذینفعان و جلب رضایت آنان، روند بهبود مستمر خدمات و امکانات کتابخانه را تحقق بخشیده و به عنوان غنی ترین و فعال ترین کتابخانه در حوزه قلب و عروق مطرح گردد و نسبت به تأمین منابع و اطلاعات مورد نیاز مراجعین به طور مؤثر و سازنده اقدام نماید.
معرفی جامعه استفاده کننده:
- اعضای محترم هیئت علمی گروههای مستقر در بیمارستان (اعم جراحان قلب و عروق، اساتید داخلی قلب و عروق، اساتید بیهوشی)
- رزیدنت ها و فلوشیپ های گروههای آموزشی در بیمارستان (رزیدنتهای داخلی قلب، فلوشیپهای اینترونشنال، اکو کاردیوگرافی،
الکتروفیزیولوژی، قلب کودکان)
- دانشجویان پزشکی درمقطع اینترنی و اکسترنی مستقر در بیمارستان
- پژوهشگران، پرستاران و همکاران محترم بخشهای مختلف مرکز
فعالیت ها:
- گردآوری ، نگهداری ، سازماندهی و در دسترس قرار دادن کلیه منابع اطلاعاتی اعم از چاپی و الکترونیکی برای استفاده در امور آموزشی و مراجعان کتابخانه.
- آموزش کاربران شامل: اعضای هیئت علمی، فلوشیب ها، دستیاران تخصصی، اینترن، …. جهت جستجو در پایگاهها و بانکهای اطلاعاتی پزشکی.
- نظر خواهی مستقیم از اساتید، دستیاران و دانشجویان در مورد انتخاب سالیانه کتب و مجلات اعم از منابع چاپی و الکترونیکی.
- ارائه خدمات قرائتخانه به کاربران تا ساعت 24 (حتی روزهای جمعه و تعطیلات رسمی).
- سرویس دهی و راهنمایی و پاسخگویی به پرسش های تخصصی و راهنمایی مراجعان جهت استفاده صحیح از منابع.
- ارائه طرح خدمات SDI (Selective Dissemination of Information) یا (اشاعه اطلاعات گزينشی در سطح اعضاء محترم هيئت علمی مرکز).
- جستجوی منابع اطلاعاتی (چاپی و الکترونیکی) و سرویس دهی به کاربران.
- وجود شبکه اینترنتی بصورت Wireless (وایرلس) در تمامی بخشهای کتابخانه بصورت شبانه روزی.
- ارائه خدمات تحویل مدرک از طریق پست الکترونیک، شبکه های اجتماعی، پرینت و ارائه فایل الکترونیکی روی محمل های اطلاعاتی: CD,DVD و Memory Flash .
- تامین منابع علمی خارج از دسترس از طریق خدمات تحویل مدرک.
- برقراری ارتباط پیوسته با کاربران کتابخانه جهت ارتقای سطح دسترسی به منابع مورد نیاز .
تجهیزات و امکانات:
- مساحت کل کتابخانه 400 متر مربع میباشد
- پنج دستگاه رایانه متصل به اینترنت.
- چهار دستگاه تبلت متصل به اینترنت.
- یک دستگاه زیراکس، جهت تکثیر مقالات اساتید و هیئت علمی، رزیدنتها و سایر مراجعین.
- سالن مطالعه (شامل بخش مختص دستیاران با ظرفیت 11 نفر و بخش عمومی 11 نفر).
- مخزن کتابخانه همراه با سالن مطالعه مخصوص مطالعات منابع رفرانس و مجلات و منابع کتابخانه
- قسمت اداری کتابخانه.