شيوه نامه تنظيم و بررسي قراردادهاي دانشگاه
به منظور ايجاد وحدت رويه و تسهيل در نظارت بر قراردادهاي دانشگاه از تاريخ ابلاغ اين شيوه نامه در تنظيم و انعقاد تمامي قراردادهايي كه واحد هاي تابعه دانشگاه با اشخاص حقيقي و حقوقي (دولتي، تعاوني و خصوصي) منعقد مينمايند، رعايت نكات زير الزامي مي باشد:
1- در تمامي قراردادهاي فوق الذكر شخصي كه به نمايندگي از دانشگاه و يا واحدهاي تابعه، قرارداد را امضاء مي نمايد بايد داراي تفويض مالي از رئيس دانشگاه باشد در غير اينصورت تمامي تعهدات قراردادي متوجه شخص امضاء كننده بوده و دانشگاه در اين خصوص مسئوليتي نخواهد داشت.
2- در تنظيم پيش نويس قرارداد ها استفاده از فرمهايي كه به واحدهاي تابعه ابلاغ گرديده و يا در سايت اينترنتي دانشگاه موجود مي باشد، الزامي است.
3- يك نسخه از پيش نويس قرارداد پس از امضاء نماينده دانشگاه بايد از حيث تامين اعتبار (در قراردادهاي متضمن پرداخت از سوي دانشگاه) و رعايت دستور العمل تضمينات به امور مالي (حسابدار مسئول) واحد مربوطه ارسال مي گردد. مدير مالي و در غياب وي حسابدار مسئول ظرف سه روز كاري از تاريخ وصول بايد نسبت به تاييد يا رد قرارداد بصورت كتبي اقدام نمايد. عدم اظهار نظر در مهلت مقرر و يا امضاء مشروط امور مالي (حسابدار مسئول) بمنزله تاييد قرارداد از جنبه هاي فوق الذكر مي باشد.
4- پيش نويس قرارداد پس از امضاء نماينده دانشگاه و امور مالي (حسابدار مسئول) بايد از طريق دبيرخانه ستاد مركزي به امور قراردادهاي مديريت خدمات پشتيباني ارسال گردد.
5- امور قراردادهاي مديريت خدمات پشتيباني پس از تاييد رعايت تشريفات قانوني معاملات دانشگاه و عنداللزوم احراز شخصيت حقوقي طرف قرارداد و تكميل مستندات، بايد قرارداد را ظرف پنج روز كاري از تاريخ وصول به مرجع تخصصي مربوطه در دانشگاه ارسال نمايد. منظور از مرجع تخصصي در قراردادهاي عمراني، تاسيساتي و فضاي سبز، مديريت فني و نظارت بر طرحهاي عمراني _ در قراردادهاي تهيه و پشتيباني نرم افزار و همچنين قراردادهاي پژوهشي و ارتباط با صنعت، معاونت تحقيقات و فناوري_ در قراردادهاي تجهيزات پزشكي و قراردادهاي مرتبط با خريد خدمات تشخيصي و درماني، معاونت درمان و... مي باشد.
6- مرجع تخصصي، مسئوليت تاييد صلاحيت فني طرف قرارداد، رعايت نكات فني و عنداللزوم نظارت بر قرارداد را بر عهده دارد و ظرف سه روز كاري از تاريخ وصول قرارداد بايد نسبت به تاييد يا اصلاح قرارداد اظهار نظر نموده و نسخه تاييد شده را به امور حقوقي ارسال دارد.
7- امور حقوقي دانشگاه پس از وصول قرارداد بشرح فوق بايد نسبت به بررسي حقوقي قرارداد از حيث انطباق با موازين كلي حقوقي اقدام و نظريه خود را ظرف سه روز كاري از تاريخ وصول قرارداد به واحد مربوطه اعلام نمايد .
8- پس از وصول نظريه امور حقوقي به واحد مربوطه، قرارداد حداقل در سه نسخه به امضاي طرفين قرارداد رسيده و نسخه تاييد شده از طرف امور مالي، امور قراردادها، مرجع تخصصي و امور حقوقي به عنوان نسخه ويژه دانشگاه محسوب و نسخه ديگر به طرف قرارداد جهت شروع اجراي قرارداد، ابلاغ خواهد شد.
9- در خصوص قراردادهايي كه در نتيجه برگزاري فرآيند مناقصه و يا مزايده منعقد مي گردد، لازم است پيش نويس مربوطه از طرف امور قراردادها تهيه و قبل از انتشار اسناد مناقصه جهت تاييد به امور حقوقي دانشگاه ارسال شود.
10- واحد هاي تابعه دانشگاه مكلف مي باشند يك ماه قبل از زمان شروع قرارداد، قرارداد را بشرح بند 4 به امور قراردادها ارسال دارند و در صورت درخواست اصلاح ظرف سه روز كاري نسبت به اصلاح قرارداد اقدام نمايند در غير اينصورت از طريق ماده 88 آيين نامه مالي و معاملاتي اقدام خواهد شد و مسئوليت عدم رعايت مقررات آيين نامه مالي و معاملاتي بر عهده رئيس واحد مربوطه خواهد بود. در موارد استثنائي كه امكان رعايت زمانبندي فوق فراهم نبوده است با ارجاع معاونت پشتيباني دانشگاه، بررسي قرارداد بشرح بندهاي فوق انجام خواهد شد.
11- مسئوليت آموزش، حسن اجرا و رفع ابهام احتمالي از شيوه نامه مذكور بر عهده امور حقوقي دانشگاه مي باشد.
12- اين شيوه نامه در 12 بند در تاريخ 2/5/93بتصويب رئيس دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي درماني تبريز رسيده و از تاريخ ابلاغ براي تمامي واحدهاي دانشگاه لازم الاجرا مي باشد.