تاریخ : دوشنبه 8 مهر 1398
کد 507

مدیر بیمارستان شهیدمدنی در گفت وگوی اختصاصی با (تبریزمن)

دستگاه رادیوتراپی بیمارستان بکآپ ندارد/ در تامین باطری‌های قلب مشکلات عدیده داریم!
دستگاه رادیوتراپی بیمارستان بکآپ ندارد/ در تامین باطری‌های قلب مشکلات عدیده داریم!
مشکل اساسی ما اینجاست که دستگاه رادیوتراپی بیمارستان بکآپ ندارد. بی‌شک، هر دستگاه دارای تکنولوژی بالا زیر این بار کاری ممکن است خراب شود و تعمیرش هم بطول بیانجامد.

به گزارش روابط عمومی مرکز قلب شهید مدنی دکتر سیامک کاشفی مهر، مدیر مرکز در گفتگو با خبرگزاری تبریزمن: بیمارستان تخصصی شهیدمدنی تبریز، بزرگترین و مجهزترین مرکز ارجاع بیماران قلبی و عروقی در شمالغرب کشور محسوب می‌شود که فعالیت خود را از سال ۱۳۴۸ آغاز کرده است. در هفته‌های اخیر شاهد رشد فزاینده انتقادات و گلایه شهروندان بویژه بیماران سرطانی و قلبی از روند ارایه خدمات این بیمارستان بوده‌ایم.
آنچه در ذیل می‌آید ماحصل گفت وگوی اختصاصی خبرنگار آژانس خبری «تبریزمن» با مدیر بیمارستان شهیدمدنی در این خصوص است. دکتر سیامک کاشفی مهر در این گفت وگوی نیم ساعته با اشاره به مشکلات فعلی بیمارستان در دو بخش دستگاه رادیوتراپی و خرید باطری قلب، اقدامات انجام گرفته در این راستا را تشریح کرد:

از یک ماه پیش پیام‌های متعددی را از شهروندان دریافت می‌کنیم که همه از روند خدمات ارایه شده در بخش رادیوتراپی بیمارستان ناراضی هستند، موضوع چیست؟
بخش رادیوتراپی بیمارستان شهیدمدنی سابقه بسیار دیرینه‌ای دارد و یکی از قدیمی‌ترین بخش‌های رادیوتراپی کشور است. البته این بیمارستان اخیرا متولی بخش رادیوتراپی دانشگاه شده است و این بخش قبلا زیرمجموعه بیمارستان امام رضا(ع) و قبل از آن بیمارستان امام خمینی(ره) بود.
قبل از هر چیز لازم به یادآوریست؛ اختلاف هزینه خدمات رادیوتراپی در بخش خصوصی و بیمارستان شهیدمدنی بسیار فاحش است و برای همین، خانواده‌ها رغبت چندانی برای دریافت خدمت از بخش‌های رادیوتراپی خصوصی و بیمارستان‌های دیگر نشان نمی‌دهند. به طوری که می‌توان گفت طی چند سال گذشته بخش رادیوتراپی این بیمارستان، بسیاری از  بیماران شمالغرب کشور را پوشش داده است. در نتیجه، برخلاف اغلب بخش‌های رادیوتراپی فعال در کشور، بخش رادیوتراپی بیمارستان شهیدمدنی به طور شبانه‌روز کار می‌کند و همین فعالیت شبانه‌روزی، موجبات استهلاک دستگاه‌ها را فراهم می‌سازد. اتفاقی که در یک ماه گذشته در بخش رادیوتراپی افتاده، از همین جا نشأت می‌گیرد؛ یکی از دو دستگاه رادیوتراپی بیمارستان در چند نوبت از کار افتاده و پروسه درمان بیماران دچار وقفه شده است و نتیجتاً نارضایتی بیماران را به دنبال داشته است.
 
خب! الان هفته‌هاست وضعیت اینگونه است. در این مدت چه تمهیدات و اقداماتی برای رفع مشکل انجام داده‌اید؟
به محض بروز مشکل، اقدامات لازم برای تعمیر و راه اندازی مجدد دستگاه آغاز شده است. اما تعمیر دستگاه رادیوتراپی به این راحتی نیست. این دستگاه‌ها دارای تکنولوژی بالا و بسیار پیشرفته‌ای بوده و ایرادیابی و اصلاح ایرادشان پیچیده است. چون کارشناس مقیم دستگاه، نتوانست کاری بکند، مجبور شدیم کارشناس دیگری از تهران درخواست کنیم که نسبت به تعمیر و رفع ایرادات اقدام کرده و روز پنجشنبه راه‌اندازی کردند.

 عده‌ای می‌گویند، طولانی شدن پروسه تعمیر دستگاه ریشه در مشکلات مالی بیمارستان دارد، این سخن تا چه حدی واقعیت دارد؟
بیمارستان شهیدمدنی مشکل مالی دارد، اما در طولانی شدن روند تعمیر دستگاه رادیوتراپی، عامل مالی نقشی نداشته است. تعمیر دستگاه در جریان است، لکن  تعمیر، رفع ایراد و راه‌اندازی مجدد دستگاه زمانبر است. بیمارستان و دانشگاه منابع مالی خود را در این مورد متمرکز کرده‌اند. حتی با حمایت‌هایی که دانشگاه داشته، تخصیص مستقم برای جبران هزینه تعمیر دستگاه رادیوتراپی از دانشگاه صورت پذیرفته است.

با این حساب، بایستی از قبل فکر این روزها را می‌کردید که به نظر می‌رسد، نکرده بوده‌اید؟
 واقعیت این است که مشکل اساسی ما اینجاست که دستگاه رادیوتراپی بیمارستان بکآپ ندارد. بی‌شک، هر دستگاه دارای تکنولوژی بالا زیر این بار کاری ممکن است خراب شود و تعمیرش هم بطول بیانجامد. قاعدتا ما باید دستگاه بکآپ می‌داشتیم، یعنی این دستگاه باید با دستگاه یا دستگاه‌های مشابه پشتیبانی می‌شد تا هم میزان استهلاک و خرابی آن کاهش می‌یافت و هم در مواقع خرابی یکی از دستگاه ها، درمان بیماران با دستگاه‌های پشتیبان ادامه می‌یافت و مردم در روند درمانی خود دچار مشکل نمی‌شدند.
در راستای حل مشکل، بیمارستان و دانشگاه از چند سال پیش تامین دستگاه بکآپ را در اولویت قرار داده است. به لطف خدا، سال قبل موفق شدیم پروسه خرید یک دستگاه شتاب دهنده پرانرژی را پیگیری و یکی از پیشرفته‌ترین دستگاه‌های دنیا را خریداری کنیم. این دستگاه هم اکنون به تبریز حمل شده و در انبار دانشگاه است اما با توجه به اینکه این تجهیزات اشعه‌های مضر دارند، بنابراین بایستی در سایت مخصوص خود راه اندازی شوند. یعنی در داخل محفظه‌ای بتنی بنام بونکر قرار گیرند که ضخامت دیواره‌هایش حداقل ۳ متر باشد. هم اکنون محفظه و بونکر دستگاه خریداری شده با همت یکی از خیرین محترم در دست ساخت است و انشاا… تا چند ماه آینده تکمیل و راه‌اندازی خواهد شد. لازم به ذکر است که در جوار این بونکر، یک بخش بستری رادیوتراپی هم راه‌اندازی خواهد شد.
در کنار این دستگاه، دستگاه توموتراپی فوق‌العاده پیشرفته دیگری هم با همراهی همه و پشتیبانی وزارت بهداشت و درمان، خریداری شده که هم اکنون در انبار تهران است. خوشبختانه با توجه به اینکه یک بونکر آماده برای قرار دادن این دستگاه داریم، لذا امیدواریم تا چند ماه آینده این دستگاه را نیز منتقل و راه‌اندازی کنیم. با راه‌اندازی این دو دستگاه جدید که ارزشی نزدیک به ۵۰ میلیارد تومان دارند، انشاا… حداکثر تا عید امسال، شاهد یک بخش توسعه‌یافته و مجهز رادیوتراپی با دو دستگاه شتاب دهنده HIGH انرژی و یک دستگاه توموتراپی پیشرفته خواهیم بود و منبعد ضمن کاهش فوق العاده مدت انتظار، در صورت خراب شدن یکی از دستگاه‌ها، دیگر شاهد مشکلات این چنینی نخواهیم بود.
 
یکی از مشکلاتی که این روزها بیماران قلبی مطرح می کنند، مشکل تامین باطری قلب است. چرا باید بیمارستان شهیدمدنی در تامین تجهیزات مهمی چون باطری قلب تا این حد مشکل داشته باشد؟
یکی از بخش‌های فعال و مجهز بیمارستان شهیدمدنی تبریز بخش فوق تخصصی الکتروفیزیولوژی یا همان EPS است. باطری‌های قلب که توسط بیماران قلبی مورد استفاده قرار می‌گیرد، ایمپالس‌های الکتریکی را به قلب انتقال داده و ضربانات قلب را تنظیم می‌کند. در یکسال گذشته به جهت افزایش قیمت این تجهیزات و محدودیت‌های موجود در تامین منابع لازم در کنار تقاضا بالای ناشی از تمرکز بیماران منطقه در این مرکز، تامین این تجهیزات را از سوی هیات امنای ارزی کمک به بیماران دچار مشکل کرده و باعث شده است زمان انتظار برای تهیه و جایگزاری آنها طولانی شده و با لیست انتظار طویل و نارضایتی مردم مواجه گردیم. بازار آزاد هم برای پشتیبانی تامین این قبیل تجهیزات، مناسب نیست چرا که هم قیمتش چندین برابر قیمت تمام شده دولتی است و هم اینکه بدلیل احتمال غیرقانونی بودن مجاری ورودی‌شان، چندان قابل اطمینان نیستند.

حال بیماران چه کار کنند؟ باطری قلب شوخی‌بردار نیست، اگر بموقع تامین نشود زندگی افراد زیادی به مخاطره می‌افتد؟
آن عده از بیماران که وضعیت‌شان حاد و اورژانسی است فورا در بیمارستان بستری می‌شوند و تا زمان تامین باطری، از پیس‌ میکرهای موقت خارجی استفاده می‌کنند و آن عده که وضعیت‌شان اضطراری نیست و چند ماهی برای تعویض باطری فرصت دارند، در لیست انتظار و نوبت قرار می‌گیرند. البته این را در نظر داشته باشید که پروسه تامین باطری بدلیل مشکلات عدیده‌ای که بیمارستان در تامین منابع مالی دارد، زمانبر است.

در هر حال بیمارستان بایستی راهی برای برون‌رفت از این مشکل بیابد. راهکار پیشنهادی شما چیست؟
برای رفع این مشکل بهترین راه اختصاص بودجه خاص، بویژه از سوی سازمان‌های بیمه‌گر است. البته راه دیگری که پروسه آن چند روز بیشتر طول نمی‌کشد، تهیه باطری توسط خود بیماران از هیات امنا و نصب آن در بیمارستان است. که این امر نیازمند ارایه معرفی‌نامه از سوی بیمارستان است که مشکلات خاص خود را دارد و عملا به جهت مغایرت با قوانین طرح تحول در نظام سلامت برای بیماران بستری ممکن نبوده و در مورد بیماران سرپایی فاقد پشتیبانی بیمه ای است.
اما به نظرم، یک راهکار عملی مناسب این است که دیگر بیمارستان‌ها به کمک ما بیایند. الان چندین بیمارستان تبریز از جمله بیمارستان‌های شهیدمحلاتی، شمس، عالی‌نسب، ولیعصر و… خدمات خوبی در حوزه قلب و عروق مثل آنژیوگرافی و جراحی‌های قلب انجام می‌دهند اما وارد حوزه EPS نمی‌شوند. با اینکه معاونت محترم درمان دانشگاه به اساتید الکتروفیزیولوژی دانشگاه که در بیمارستان شهیدمدنی متمرکزند، اجازه فعالیت در بیمارستان‌های دیگر همچون عالی‌نسب را صادر کرده است، اما بیمارستان‌‌ها زیر بار نمی‌روند چرا که در این صورت باید بخش بزرگی از منابع مالی‌شان را صرف خرید باطری کنند و منتظر بمانند تا بیمه، ماه‌ها بعد که شاید یکسال هم طول بکشد، پول‌شان را برگرداند.
معلوم است؛ وقتی همه بیماران متقاضی این خدمت به بیمارستان شهیدمدنی سرازیر شوند، بیمارستان از عهده‌اش برنمی‌آید. در نتیجه یا باید منابع مالی ویژه‌ای برای بیمارستان شهیدمدنی تزریق شود و یا آنچیزی می‌شود، که هماکنون شاهدش هستیم. مردم ماه‌ها منتظر می‌مانند و صف‌های انتظار طولانی تشکیل می‌شود.
 مطمئنا اگر دیگر بیمارستان ها در این خصوص وارد عمل شوند به عنوان نمونه، بیمه‌شدگان تامین اجتماعی به بیمارستان عالی‌نسب مراجعه کنند، بخش اعظم صف‌های فعلی کوتاه می‌شود. چرا که بیش از ۴۰ درصد مراجعین ما را بیماران تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی تشکیل می‌دهند.

از بابت وقتی که برای تبریزمن گذاشتید، تشکر می‌کنم، اگر صحبت خاصی داشته باشید، می‌شنویم؟
بیمارستان شهیدمدنی و همکاران این مجموعه با تمام توانایی‌ها و منابع  موجود خود در خدمت بیماران هستند. اما واقعیت این است که وابستگی خدمات تخصصی و فوق تخصصی این بیمارستان به تجهیزات پیشرفته و با تکنولوژی بالا و وارداتی بودن بخش اعظم تجهیزات مورد استفاده در بیمارستان شهیدمدنی، قسمت بزرگی از منابع مالی بیمارستان را می‌بلعد و این مجموعه تخصصی را با مشکلات بسیار زیادی مواجه می‌سازد. که امیدواریم با تلاش های جدی مسئولین خدوم دانشگاه و بیمارستان، در کنار حضور پررنگ خیرین بزرگوار بتوانیم به این مشکلات فائق آمده و به بهترین نحو پاسخگوی نیازهای تشخیصی و درمانی مردم عزیز باشیم.
 

 
  • تایید شده
  • در 1398/07/08
  • ساعت 9:36