خطاهای پزشکی در همه جای سیستم سلامت میتواند اتفاق بیفتد: در بیمارستانها، درمانگاهها، مراکز جراحی، مطب پزشکان، داروخانهها و حتی در منزل بیماران. خطاها در زمینه داروها، جراحی، تشخیص، تجهیزات پزشکی یا گزارش آزمایشها ممکن است رخ بدهد. بسیاری از خطاها ناشی از پیچیدگی سیستم خدمات سلامت هستند اما عدم وجود ارتباط موثر میان پزشک و بیمار در بسیاری از موارد اتفاق میافتد و قابل پیشگیری است. توصیههای ارائه شده در این مطلب به حفظ ایمنی شما کمک زیادی میکند.
مهم ترین روش پیشگیری از خطاهای پزشکی تبدیل شدن بیمار به عضو فعال تیم درمانی است. این یعنی در تصمیمات مربوط به سلامت خودتان مشارکت فعال داشته باشید. تحقیقات نشان میدهد بیمارانی که بیشتر در درمان خودشان مشارکت داشته اند به نتایج بهتری رسیده اند.
داروها
۱٫ مطمئن شوید که همه پزشکان شما از داروهایی که مصرف میکنید اعم از داروهای تجویزی و داورهای بدون نیاز به تجویز پزشک، مکملهای غذایی مانند ویتامینها و گیاهان دارویی مطلع هستند
۲٫ در زمان ویزیت همه داروها و مکملهای خودتان را همراه داشته باشید تا پزشک با اطلاع کامل از سوابق شما تصمیم گیری نماید
۳٫ مطمئن شوید که پزشک معالجتان از حساسیتهای دارویی و واکنشهای بدنی شما مطلع است تا داوریی که موجب آسیب شما میشود تجویز نکند
۴٫ وقتی پزشک برایتان دارو مینویسد مطمئن شوید که میتوانید نسخه را بخوانید چون اگر دست خط پزشک ناخوانا باشد داروساز در داروخانه هم به درستی نمیتواند آن را بخواند
۵٫ درباره داروهایی که برای شما تجویز شده است از پزشکتان سوال کنید و از ایشان بخواهید توضیحات قابل فهمیبرایتان ارائه کند
۶٫ وقتی داروها را از داروخانه دریافت میکنید از مسئول داروخانه بپرسید که آیا پزشک من این دارو را تجویز کرده است
۷٫ اگر هر گونه سوالی درباره داروها یا برچسب آنها دارید حتما از مسئول داروخانه بپرسید
۸٫ از مسئول داروخانه درباره نحوه اندازه گرفتن (تعیین حجم) داروهای مایع بپرسید تا کمتر یا بیشتر از حد لازم مصرف نکنید
۹٫ اگر داروهای شما اثرات جانبی و ناخواسته ای دارد از مسئول داروخانه اطلاعات مکتوبی در این خصوص دریافت کنید
اقامت در بیمارستان
۱۰٫ هنگام اقامت در بیمارستان به یاد داشته باشید که از همه ارائه کنندگان خدمات قبل از تماس بخواهید دستهای خودشان را بشویند چون شستشوی دست مهمترین روش جلوگیری از سرایت عفونتهای بیمارستانی به حساب میآید
۱۱٫ موقع ترخیص از بیمارستان از پزشکتان بخواهید توضیحات لازم درباره برنامه درمانی و پیگیریهای لازم را به شما بدهد
جراحی
۱۲٫ اگر قرار است جراحی داشته باشید مطمئن شوید که خودتان، پزشکتان و جراحتان همگی درباره آنچه قرار است انجام شود مطمئن هستید
۱۳٫ اگر امکان انتخاب وجود دارد بیمارستانی را انتخاب کنید که بیماران زیادی در آن جراحی مشابه شما انجام میدهند
سایر موارد
۱۴٫ اگر سوالی دارید یا موضوعی باعث نگرانی شما شده است حتما مطرح کنید این حق شما است
۱۵٫ مطمئن شوید که پزشک خودتان یا فرد دیگری خدماتی که به شما ارائه میشود را هماهنگ میکند
۱۶٫ مطمئن شوید که همه پزشکان در جریان اطلاعات مهم درباره وضعیت سلامت شما هستند
۱۷٫ هنگام ویزیت پزشک از یکی از اعضای خانواده یا دوستان خودتان بخواهید همراه شما باشند
۱۸٫ به یاد داشته باشید که «بیشتر» همیشه به معنای بهتر نیست. آزمایشها یا عملهای درمانی در موارد لازم کمک کننده هستند وگرنه استفاده نکردن از آنها بهتر است
۱۹٫ اگر آزمایشی داشته اید حتما بپرسید که چه زمانی و چگونه میتوانید جواب آن را بگیرید
۲۰٫ با پرسیدن از پزشک یا پرستار درباره وضعیت سلامتی و روش درمان خودتان اطلاعات کسب کنید
منبع: Agency for Healthcare Research and Quality